page contents

CikguMurni dot com

Tuesday, 19 July 2011

Beri Semangat Anak Disleksia

Petikan dari Harian Metro (18 Julai 2011)

Oleh : Shuhada Mansor

Ibu bapa tidak seharusnya rasa malu ataupun sedih sekiranya dianugerahkan anak disleksia kerana disleksia bukannya penyakit tetapi kondisi di mana kanak-kanak mengalami masalah pembelajaran.

Presiden Persatuan Disleksia Malaysia Sariah Amirin, berkata, ibu bapa juga tidak patut menyalahkan anak sekiranya mereka tidak memahami ataupun bertindak lambat apabila mendapat arahan tetapi harus sentiasa mendorong dan memberi semangat demi kemajuan anak mereka.

“Mereka mungkin kurang mahir dalam akademik tetapi sebenarnya mereka cekap dalam bidang kemahiran jika diberi pendedahan yang betul,” katanya.

Beliau berkata demikian pada seminar bertajuk ‘Petua untuk Ibu Bapa membantu Kanak-kanak Disleksia’ anjuran bersama Persatuan Disleksia Malaysia dan Universiti Monash Malaysia, yang dihadiri lebih 200 orang itu, di sini, semalam.

Menurut Sariah seminar yang diadakan dilihat mampu membuka mata ibu bapa dalam mendidik anak disleksia melalui pendekatan dan cara yang betul.

Katanya, kanak-kanak disleksia memerlukan bimbingan dan pendekatan yang berbeza kerana pemikiran mereka berlainan daripada kanak-kanak normal yang sebaya.

Oleh itu, selain menganjurkan seminar di seluruh negara, persatuan turut menawarkan program bimbingan pembelajaran tiga bulan kepada kanak-kanak disleksia melalui pendekatan efektif serta latihan kerja rumah bersesuaian dikendalikan pakar sebagai usaha membantu ibu bapa mendidik anak disleksia.

Katanya, dianggarkan seramai 500,000 hingga 600,000 orang mengalami disleksia direkodkan di negara ini.

Sehingga kini, beliau berkata, hanya 800 ahli berdaftar dengan persatuan dan beliau menyarankan ibu bapa yang mempunyai anak disleksia dapat mendaftar sebagai ahli kerana pihaknya bersedia membantu sekiranya ahli memerlukan bimbingan dalam membantu mendidik anak disleksia.

Sementara itu, Ahmad Nazarudian, 43, bapa kepada Zaramsyar, 10, kanak-kanak menghidap dislexia berkata dia dapat melihat peningkatan prestasi anaknya dengan jelas terutama dari segi membuat pengiraan matematik dan karangan.

Katanya, pencapaian itu dibuktikan menerusi prestasi yang baik ditunjukkan dalam peperiksaan dengan mendapat tempat ke sembilan berbanding tempat ke 25 sebelum mengikuti kelas terbabit.

“Anak saya mengikuti kelas ini sejak dari dia berada dalam darjah dua hingga ke hari ini dan saya percaya ia benar-benar membantu meningkatkan kemampuan dan tahap pemikiran anak saya dengan cepat dan berkesan.

“Saya yakin, selain kelas bimbingan, seminar seperti ini perlu diadakan lebih kerap kerana ia berguna bagi membantu ibu bapa menangani masalah ketika mendidik dan mengajar anak yang mengalami disleksia,” katanya.

No comments:

Post a Comment