page contents

CikguMurni dot com

Thursday 17 December 2009

Bahan Bantu Mengajar 1

Semasa menjalani praktikum selama 12 minggu di Sekolah Kebangsaan Padang Sari, Batu Pahat, terlalu banyak pengalaman saya timba di sana. Bimbingan guru-guru dan pensyarah pembimbing saya amat berguna dan banyak memberi nasihat dan tunjuk ajar. Alhamdulillah, saya memperolehi gred A untuk praktikum ini.

Sepanjang praktikum juga, saya sempat membina dan membuat sebuah buku bacaan bergred yang saya rasa pada suatu hari kelak saya ingin menerbit dan menjualkannya di pasaran. Buku tersebut saya namakan sebagai "Bacalah Permata Hatiku".

Bersama-sama ini saya sertakan gambar-gambar Bahan Bantu Mengajar yang saya bina semasa menjalani praktikum.

[caption id="attachment_291" align="aligncenter" width="480" caption="Kad Selak (Kalendar)"][/caption]

[caption id="attachment_292" align="aligncenter" width="480" caption="Kad Suku Kata KVK + KV"][/caption]

[caption id="attachment_293" align="aligncenter" width="450" caption="Kad Selit Operasi Matematik"][/caption]

[caption id="attachment_294" align="aligncenter" width="450" caption="Big Book"][/caption]

[caption id="attachment_296" align="aligncenter" width="480" caption="Permainan Matematik"][/caption]

[caption id="attachment_297" align="aligncenter" width="480" caption="Kad Perkataan untuk membina ayat mudah berdasarkan gambar"][/caption]

[caption id="attachment_295" align="aligncenter" width="480" caption="Carta Mata "Ekonomi Token""][/caption]

[caption id="attachment_300" align="aligncenter" width="480" caption="Ganjaran "Ekonomi Token""][/caption]

[caption id="attachment_298" align="aligncenter" width="480" caption="Kulit Buku Bacalah Permata Hatiku"][/caption]

[caption id="attachment_299" align="aligncenter" width="480" caption="Kandungan buku "Bacalah Permata Hatiku""][/caption]

[caption id="attachment_301" align="aligncenter" width="450" caption="Carta Kenali Ahli Keluarga"][/caption]

[caption id="attachment_302" align="aligncenter" width="450" caption="Carta Pantun Nasihat"][/caption]

11 comments:

  1. shahrul hisham bin sahid2 January 2011 at 02:56

    Assalammualaikum,
    Terima kasih kasih diucapkan kepada Cikgu Fais kerana telah banyak menyumbangkan pelbagai idea P&P yang menarik dan boleh diaplikasikan kepada pelajar-pelajar di sekolah rendah dan menengah. Diharap kepada pengunjung laman ini bolehlah menimba pelbagai ilmu daripada cikgu Fais ini. Tahniah, syabas, inovasi dan kreatif.

    ReplyDelete
  2. blog ini amat berguna n memberikan banyak idea2 yang menarik...terima kasih kepada cikgu kerana sudi berkongsi idea dengan saya yang masih lemah dalam mengajar pelajar2 linus....emmm...boleh copy gambar ke??hihi

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum wbt...
    saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada cikgu fais kerana sudi berkongsi idea di sini.. saya sebagai guru pelatih yg akan berpraktikum tidak lama lagi dapat idea bagaimana ingin membuat ingin membuat bahan bantu mengajar dgn menarik..

    ReplyDelete
  4. bahan yang cantik ... terbaik

    ReplyDelete
  5. you ABM is very nice....

    ReplyDelete
  6. Roys azira zakaria10 July 2011 at 20:39

    salam cikgu.saya nak tahu bagaimana saya nak dapatkan buku bacalah permata hatiku

    ReplyDelete
  7. Buku ni bukan untuk pasaran komersil,sy buat ni utk bacaan anak murid sy

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,
    Perkongsian ilmu yang amat menarik. Terima kasih.
    Saya amat berminat dengan Buku Bacalah Permata Hatiku. Bolehkah kiranya saya mendapatkan bahan tersebut untuk kegunaan anak didik saya?

    ReplyDelete
  9. RAMLAH BT ABDUL RAZAK27 June 2012 at 19:01

    Cikgu Faix,

    Assalamualaikum,

    saya nampak blog cikgu ini, saya berminat untuk membeli buku Kulit Buku Bacalah Permata Hatiku untuk anak yang berumur 6 tahun. Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Buku tu saya tak jual, saya gunakan dalam pengajaran saya di dalam kelas sahaja

    ReplyDelete